Regisztráció | Elfelejtett jelszó? | Elfelejtett felhasználónév?

Pilates, a mélyizmok mestere

Felhasználó értékelés
Nagyon rosszNagyon jó 


Bár nem vagyok igazán sportos beállítottságú, már az első órán megkedveltem a pilates egész testet átmozgató, a mélyizmok tornáját speciális légzéstechnikával párosító gyakorlatait. Nagyon élveztem, hogy a stresszes irodai munkanap után a testemre, és az oktató által irányított mozdulatokra koncentrálhattam. A látszólag egyszerű gyakorlatok kivitelezése nem is volt olyan könnyű: a mozgások ugyanis tudatos figyelmet igényelnek. Nem véletlenül nevezte el a torna alapítója, Joseph Pilates eredetileg Controllnak a módszert.


A pilates az egész test izmait, kiemelten a gerinc környékét dolgoztatja meg. Minden mozdulat a has, az alsó hát, csípő, fenék területről, az úgynevezett erőközpontból indul ki, amely magában foglalja a létfontosságú szervek nagy részét. A has- és hátizmok erősítésével nemcsak a testtartás javul, hanem ezek az izmok a sérülésektől is megóvnak. Például nehéz tárgyak emelésénél könnyen meghúzódhat a derék, ha valaki nem tudja tartani a hasizmát. A pilatesben nincsenek hirtelen mozdulatok, a gyakorlatok pedig személyre szabhatók, így akkor is végezhető, ha már bekövetkezett a sérülés – váll, térd, boka, gerincsérv. Mivel visszaállítja az izomegyensúlyt, különösen ajánlott azoknak, akik egyoldalúan használják a testüket, például egyik kézzel irányítják a számítógép egeret, vagy táskájukat mindig ugyanazon a vállukon hordják.

Az izomerősítő és nyújtó gyakorlatok üteme a légzéssel válik folyamatos áramlássá: minden mozdulatsort megfelelő ki- és belégzési ritmusra kell végezni. A pilatesben nem hasi, hanem bordaközi, laterális légzés történik, ami belégzéskor is lehetővé teszi a hasizmok megfeszítését. A légzés tovább növeli a koncentrációt és javítja a vérkeringést. Az összpontosításra folyamatosan szükség van, a gyakorlatokat a lehető legpontosabban kell végrehajtani. Emlékszem, az első órákon oktatóm türelmesen igazgatta testrészeimet, amíg megtalálta a megfelelő pozíciót ahhoz, hogy valóban hatékony legyen a testedzés. A pilates rendszeres végzésével, ami ideális esetben heti két alkalom, néhány hét elteltével már észlelhetők a változások: az egész test formásabbá, az izmok tónusosabbá válnak, és idővel a felesleges kilóktól is megszabadít. Emellett csökkenti a feszültséget, oldja a stresszt, így nemcsak izmosabb testtel, hanem nyugodtabb lélekkel és idegrendszerrel viselhetjük a hétköznapok megpróbáltatásait.

A pilates módszer megalkotója, a német Joseph Pilates születése óta angolkórban, asztmában és ízületi fájdalmakban szenvedett. Ezek miatt különböző testedzéseket végzett és kifejlesztette Contrology mozgásrendszerét, amelyben ötvözte a nyugati világ anatómiai ismereteit a keleti mozgáskultúra – például taiji, jóga - egyes elemeivel. Igy született meg a 20. század elején a Contrology, amelyet ma pilates néven ismer a világ. Joseph Pilates először ágyakat használt a gyakorlatokhoz, majd megszülettek a speciális gépek, amelyeken a rugók által kiváltott ellenállást kell legyőzni. Ezeket követte a matracon végzett torna, ahol csak a test dolgozik, viszont különböző kiegészítő – szalagok, karikák, súlyzók, hengerek – használata teszi változatossá.

főnixmadár

Véletlenkép

PARTNEREK

Közelgő események

No current events.

Kövesd a főnixmadarat!

SFbBox by afl odds